CZ     EN

fotografie / Dalibor Bednář / krajina / akty / lidé / města / příběhy....

Výstavní soubor, nazvaný Krajiny vnitřní a vnější, je sestaven z fotografií krajin, krajinných detailů, ale i z volných parafrází na tato klasická témata. Fotografie vznikaly postupně v různých prostředích, v exteriérech i interiérech. Nejstarší částí souboru tvoří snímky, nejvíce odpovídající svým pojetím klasické krajinářské fotografii. Tyto záběry autor pořídil v málo známém chráněném území Turkov, ležícím na rozhraní městských částí Ostravy – Martinova, Poruby a Třebovic. V tiché atmosféře starého lužního lesa s tůněmi a hrázemi bývalých rybníků, osázenými duby starými 200 let, se autorovi podařilo pořídit fotografie působící často tajemným, majestátním klidem této zvláštní přírodní enklávy.
Výraznými výtvarnými kvalitami, pečlivou kompozicí a precizním technickým zpracováním se vyznačuje také další část výstavního souboru, ve kterém autor zachytil poetické kouzlo tvarů a textur v detailech přímořské krajiny na nejsevernějším výběžku Dánska. Na snímcích se objevují větrem bičované trsy ostré trávy, písečné duny, mořským příbojem opracované kamenité břehy a nad vším dramaticky oblačné nebe podtrhující napětí tušené kdesi v druhém plánu tohoto souboru černobílých fotografií.
Autorova schopnost práce s detailem a vizuální zkratkou se ještě výrazněji projevila v dalším, tentokrát barevném cyklu, který fotografoval v prostředí opuštěných kasáren v Bruntále. Bednář zde prostřednictvím fotografie nachází estetické kvality detailů betonových, nebo plechových ploch s jemnými odstíny několika barevných tónů, nebo linií. Mnohdy takto vytvořil abstrahující fotografie, redukující části zobrazené reality jen na základní plochy, linie a barvy. Touto částí výstavní kolekce Bednář prokazuje svou schopnost soustředit se na zdánlivou banalitu a tuto zdánlivě všední realitu přepracovat, abstrahovat do svého výtvarného pohledu.
Poslední částí výstavního souboru jsou fotografie, zachycující světlo dopadající na zdi bytu. Světlo zde nefunguje jen jako prostředek záznamu, ale stává se významnou součástí obrazové kompozice.
Autorovy výtvarné kompozice ve všech částech výstavního souboru přesvědčují kultivovaným výtvarným pojetím. Jeho světelné náměty i nalezené objekty vychází především z fotografické tradice. Některé snímky lze zařadit k tzv minimalizmu, usilujícímu o maximální zhodnocení co nejjednoduššího námětu. Svůj motiv nosí stále v sobě a to je zřejmě pojítkem všech jeho fotografických souborů, ať už vznikaly v ostravském lese, na mořském pobřeží, nebo v areálu opuštěných kasáren.
Dalibor Bednář fotografuje od mládí, ale soustředěně, s touhou po výtvarném sebevyjádření využívá fotografii od konce devadesátých let. V té době začal své převážně krajinářské snímky, nebo také fotografie aktů, prezentovat na kolektivních i samostatných výstavách.
Dalibor Bednář patří mezi ty fotografy, kteří pracují především pro radost a uspokojení z tvůrčí práce, fotografováním se neživí a není tedy profesionál. Při pohledu na jeho precizně technicky zpracované a dokonale s citem komponované fotografie nás musí napadnout, jak zbytečné a nesmyslné je uměle vytvářená hranice mezi amatéry a profesionály, která se tvrdošíjně udržuje právě jen v oboru fotografie.

Martin Smékal
Ostrava, únor 2007

« zpět ...

fotografie/Dalibo Bednář/krajina/akty/lidé/města/příběhy....
Dalibor Bednář, Josefa Skupy 1641/17, 708 00 Ostrava-Poruba, Česká republika, tel. +420 602 531 763,